Nog geen account of wachtwoord vergeten? Ga dan naar concertgebouw.nl
achter de schermen

Een goede buur

door Marije Bosnak
30 okt. 2018 30 oktober 2018

‘Een unieke kans: zo’n schitterend pand, zo dicht bij Het Concertgebouw. Die mogelijkheid krijgt het Concertgebouworkest maar één keer!’ Jan-Willem Cramer en zijn vrouw Ellen Cramer-de Jong dragen bij aan het gloednieuwe RCO House. Samen met vrienden en bekenden financieren zij een van de repetitiestudio’s.

‘We waren onmiddellijk enthousiast over de plannen voor RCO House’, vertelt Jan-Willem Cramer. Hij en zijn vrouw Ellen Cramer-de Jong zijn, ieder afzonderlijk, actief betrokken bij diverse culturele instellingen op het gebied van hedendaagse kunst en klassieke muziek. De band met het Koninklijk Concertgebouworkest is echt iets van hen samen; zo delen ze al ruim 12 jaar met vrienden een abonnement op de serie B op de donderdagavond. Jan-Willem is Senior Advisor bij Van Lanschot Kempen en werkt daarnaast als Informal Investor. Ellen is partner bij Allen & Overy. Met hun twee zoons (9 en 12 jaar) wonen ze vlakbij RCO House en Het Concertgebouw. 

Rust en continuïteit

‘Een eigen huis, een rustpunt voor orkestleden, om te bivakkeren en te studeren, lijkt me zo belangrijk’, zegt Jan-Willem. Hij ziet de noodzaak van RCO House: ‘Gezien de hoge huizenprijzen is het onmogelijk als jong orkestlid in deze buurt te wonen.’ Ellen: ‘Wanneer je als musicus uit Rotterdam komt, en nu tussen een repetitie en een concert naar huis moet voor rust of om te repeteren – dan worden de randvoorwaarden met RCO House heel veel beter.’

 

Jan-Willem benadrukt ook het belang van een eigen plek voor een culturele instelling: ‘Een eigen huis biedt continuïteit voor de organisatie – afhankelijkheid van huurprijzen maakt kwetsbaar. Het orkest neemt met de aankoop natuurlijk verplichtingen op zich, maar veel mensen vinden het zo’n goed idee dat ze bereid zijn geld te doneren.’  

IJzeren discipline

Jan-Willem en Ellen hebben bewondering voor de musici. Jan-Willem: ‘In eerste instantie zie je als publiek alleen de fantastische optredens. Van onze vroegere buurman Werner Herbers, oud-hoboïst van het Concertgebouworkest, hoorden we de mooie verhalen over de reizen en de concerten – verslavend lijkt me, maar ook over hoe hard hij al die jaren oefende.

Topsport, presteren op het allerhoogste niveau, altijd ’s avonds op pad, vergt een ­ijzeren discipline. En bovendien, al die concerten in het buitenland… Vroeger was ik zakelijk veel op reis, dat gaat vaak ten koste van je sociale leven. Ik heb dus groot respect voor de manier waarop musici hun leven inrichten, in dienst van hun vak.’ 

Toporkest

Voor Jan-Willem zijn de eerste herinneringen aan klassieke muziek verbonden met zijn grootmoeder, die concert­pianiste was: ‘Ze verhuisde naar Indië en daarmee eindigde haar carrière, maar eenmaal terug in Nederland had ze abonnementen op concerten in Het Concertgebouw, waar ik als ­jongetje soms mee naartoe mocht. Ik ben blij dat ik die liefde heb meegekregen.’

De concerten van het Koninklijk Concertgebouworkest geven Ellen en Jan-Willem zowel rust als energie. Ellen: ‘Ik kan gaan zitten, mijn ogen dicht doen, nergens meer aan denken en alleen de muziek volgen – naar de mooiste stukken luisteren.’ Jan-Willem: ‘Ik realiseer me hoe geweldig het is: midden in Amsterdam, zo’n toporkest. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan en financiering zal steeds meer uit sponsoring en particuliere steun moeten komen.’

Jan-Willem gelooft dat er behoefte is aan topkwaliteit: ‘Kijk alleen al naar de invitaties die dit orkest krijgt van over de hele wereld. Zolang er mensen zijn die de kwaliteit van deze talentvolle musici waarderen, blijft er hopelijk een breed financieel draagvlak.’ 

Een aanwinst voor de stad

Met hun bijdrage ervaren Jan-Willem en Ellen een nauwere betrokkenheid bij het orkest. Die zal na de opening van RCO House alleen maar groter worden, verwachten ze. Jan-Willem: ‘Straks kunnen we er als schenker makkelijker even binnenlopen. Ik verheug me ook op contacten met musici en andere schenkers tijdens events, zoals kamermuziekconcerten in RCO House.’

Ook als buurtbewoners vinden Jan-Willem en Ellen RCO House een aanwinst. Jan-Willem: ‘Behalve de repetitiestudio’s zijn ook andere faciliteiten van het gebouw waardevol, zoals de kantoren voor de staf en de ensemblezaal met educatiemogelijkheden.’ Ellen vult hem aan: ‘RCO House kan een aanwinst van de stad worden en een motivatie voor talentvolle musici om ook in de toekomst deel uit te willen maken van het Koninklijk Concertgebouworkest.’

De toekomst van het orkest, daar is ook Jan-Willem zich van bewust: ‘Zoals ik de liefde voor klassieke muziek meekreeg van mijn grootmoeder, zo wil ik die meegeven aan onze kinderen door met ze naar concerten van het Concertgebouw­orkest te gaan en ze eens mee te nemen naar RCO House.’

---

Op naar de eindstreep!

Met RCO House wordt een lang gekoesterde droom werkelijkheid: eigen repetitiestudio’s, een ensemblezaal voor kamermuziek en educatie, ontvangstruimten en kantoren. Het nieuwe fundament voor de artistieke kwaliteit van het Koninklijk Concertgebouworkest en een ontmoetingsplaats voor iedereen die het orkest een warm hart toedraagt. Vele schenkers hebben samen al ruim € 9,75 miljoen geschonken.

Helpt u mee de eindstreep van € 10 miljoen te halen? Iedere gift, groot of klein, is welkom.
Kijk bij 'Steun RCO House' op de website van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.