Klappen tussen de delen

Ongeschreven regels in Het Concertgebouw #1: Applaus

Als iemand op het 'verkeerde moment' applaudisseert, wordt er soms flink gemopperd. Tijd, al met al, voor een onderzoek naar de kunst van het applaudisseren. We vroegen slagwerker Herman Rieken, dirigent Jules van Hessen en twee vaste concertbezoekers om hun mening. Wat blijkt? Van Hessen heeft zelfs een truc om het applaus uit te stellen. Bekijk de video.

Dirigent Jules van Hessen heeft een duidelijke manier om het moment van applaudisseren nog even uit te stellen. 'Soms gebeurt het dat iets helemaal verstild eindigt, en dan gaan er een paar mensen nét te vroeg klappen. Dat is dan wel een beetje zuur.' Gelukkig weet hij hoe hij ervoor kan zorgen dat het – bijvoorbeeld tussen de delen van een symfonie – stil blijft.

Herman Rieken – soloslagwerker bij het Koninklijk Concertgebouworkest – kan zich er niet erg druk om maken als er op het verkeerde moment geklapt wordt. 'Er zullen vast mensen zijn die het belachelijk vinden, maar ik vind het helemaal niet erg. Maar als het heel lang stil is, zegt het ook iets.'

Moeten er voorschriften komen over het beste moment van applaudisseren? Vaste Concertgebouw-bezoeker Luís denkt van niet. 'Ik denk dat dan de beleving van het moment helemaal wegvalt. Het is juist het intieme, jouw contact met de muziek.' Muziekliefhebber Charlotte denkt dat je je als bezoeker af en toe wel een beetje in moet houden, en aan moet passen aan de ongeschreven regels.