juni
nummer

Preludium is het programmablad van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest

word abonnee
Magazine cover

Lees de artikelen uit het juninummer

Notenbeeld

Bedřich Smetana: De Moldau

Smetana’s Vltava (De Moldau) is een goed voorbeeld van een symfonisch gedicht: een compositie zonder vaste vorm die een verhaal beschrijft. Na het beluisteren van dit en de andere symfonische gedichten uit dezelfde cyclus, kun je niet anders dan verliefd worden op Tsjechië.

Achter de schermen

Hoe pak je een orkest in?

Bij een tournee van het Koninklijk Concert­gebouworkest moeten er heel wat kostbare instrumenten van hot naar her worden vervoerd. Koninklijke De Gruijter & Co weet hoe dat moet.

Achtergrond

De impact van Andriessens De staat

Tijdens RCO Club Night voert het Koninklijk Concertgebouworkest De staat van Louis Andriessen uit in Paradiso. Het werk werd ten doop gehouden in 1976 door het Nederlands Blazers Ensemble, dat bestond uit leden van het Concertgebouworkest.

Interview

Hebben we contact?

Hopelijk buigt de luisteraar zich naar voren om zo dicht mogelijk in de klank van het Dudok Quartet Amsterdam te kruipen. Dat is de wens van de musici, ook als ze op 5 juni de Kleine Zaal bespelen met muziek van Beethoven en Keuris. 

Nieuws

Hugo's cd-tips

Hugo de Groot is verantwoordelijk voor het aanbod van cd's bij de Concertvriendenbalie in Het Concertgebouw. Maandelijks tipt hij zijn bijzondere vondsten. Deze maand: muziek van Nederlandse componisten  die van de cartouches in Het Concertgebouw.

Nieuws

Proefabonnement op Preludium

Bestel nu een proefabonnement op Preludium, het maandblad voor liefhebbers van klassieke muziek. U ontvangt 5 nummers voor € 25, het abonnement stopt vanzelf.

Interview

Helma van den Brink: Fagot

Helma van den Brink had nog een half jaar te gaan op het conservatorium, toen ze al een plek bemachtigde als tweede fagottist in het Koninklijk Concertgebouworkest. Ze was drieëntwintig. Dat werd een feest, én een persoonlijke worsteling. 

Achtergrond

Virtuele volière

Olivier Messiaen trok graag de natuur in om vogelgeluiden te noteren. In Oiseaux exotiques orkestreerde hij de klanken van kleurrijke vogels uit verre landen. Al had hij die nog nooit in het wild gehoord.

Terugblik

Perfectie in de orkestbak

Het Concertgebouworkest voerde Debussy’s opera Pelléas et Mélisande vijfentwintig keer in de orkestbak uit, en schreef daarmee iedere keer geschiedenis. 

Column

Wie wij zijn

Zijn we ons brein of hebben we een vrije wil? Muziek maakt die vraag op slag irrelevant. Het spreekt vanzelf dat je honderd uur studeert als de muziek daarom vraagt en bereid bent een pianissimo nog zachter dan onhoorbaar te spelen.

Achtergrond

'Ik geloof in de kracht van vertrouwen'

Nederlanders gaan de komende drie decennia naar verwachting 2.400 miljard euro overdragen aan de volgende generatie. Een belangrijk deel daarvan gaat naar goede doelen. Het Concertgebouw Fonds ontwikkelde daarom De Toegift. ‘Met een legaat kun je je muzikale liefde de toekomst in dragen.’

Interview

‘Je blijft toch altijd musicus’

Johan Giskes begon zijn carrière als altviolist in het Concertgebouworkest, maar moest opgeven na een ongeneeslijke allergie voor strijkstokkenhars. Nu duikt hij als muziekhistoricus met grote regelmaat in de archieven van het orkest, en deelt hij zijn vondsten met Preludium

Nieuws

Nieuw in het orkest: Katy Woolley, hoorn

Twee jaar geleden hing de hoorniste Katy Woolley bijna haar instrument aan de wilgen. Mede dankzij het Concert­gebouworkest raakte ze weer geïnspireerd. Vanaf 1 augustus is ze er aanvoerder.

Nieuws

Altijd scherp blijven

Het reguliere concertseizoen zit er weer op, ook voor jongerenvereniging Entrée, die en passant ook nog haar 25-jarig jubileum vierde. Micha Windgassen, coördinator van Entrée, blikt terug.

Achtergrond

Dwars door Anatolië

Van een avond met zangeres Zara en haar band is een reis te verwachten door de verschillende regionen van de Turkse muziek.

Column

Tijdelijk beroemd

Onlangs was ik heel even beroemd. Het valt me op dat verrassend veel mensen (ook werkende, misschien wel juist die) het meekrijgen als je bij een middagtalkshow zit. Maar het is heerlijk dat vrijwel niemand het na drie weken nog weet.

Interview

Verliefd op Mélisande

Deze maand leidt Stéphane Denève het Concertgebouworkest bij De Nationale Opera in ­Debussy’s meesterwerk Pelléas et Mélisande. ‘Als mij gevraagd wordt naar mijn favoriete muziekstuk noem ik meestal het stuk waar ik aan werk. Maar als ze doorvragen moet ik zeggen: Pelléas.’ 

Achtergrond

Studiemuziekstudie

De wetenschap staat nooit stil – ook in het muziekwezen niet. In Preludium brengen we de nieuwste inzichten voor het voetlicht. Deze maand: studeer of werk je beter met klassieke muziek op de achtergrond?

Eerder verschenen:

cover Preludium mei 2019

mei

2019

lees de artikelen van deze maand
cover Preludium april 2019

april

2019

lees de artikelen van deze maand