september
nummer

Preludium is het programmablad van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest

word abonnee
Magazine cover

Lees de artikelen uit het septembernummer

Portret

Een uitgesproken pianist

Voor het eerst sinds 1994 is Evgeny Kissin terug bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij was het geven van interviews zo zat, dat hij een boek met antwoorden liet uitgeven. Toch is hij zeker niet zwijgzaam of ingetogen. 

Nieuws

Maandblad Preludium is vernieuwd

Preludium, hét maandblad voor liefhebbers van klassieke muziek, heeft een nieuwe vormgeving. Samen met het award-winnende bureau Vruchtvlees namen we de toegankelijkheid en looks onder handen.

Terugblik

Bostonians in de Lage Landen

Op 17 september staat het Boston Symphony Orchestra in de Grote Zaal. Al in 1952 bracht het orkest, op uitnodiging van Het Concertgebouw, een bezoek aan Nederland. 

Interview

Michael Gieler: ‘Wij horen het gras groeien’

Altviolist Michael Gieler maakte 25 jaar geleden zijn entree bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Iedere vrije minuut steekt hij in zijn grote ideaal: klassieke muziek toegankelijk maken voor mensen die anders niet zouden komen.

Column

Op huisbezoek bij componisten

Onze nieuwe columnist Vrouwkje Tuinman bezocht huizen van verschillende componisten. 'Sommigen van hen waren springlevend en verbleven ergens driehoog achter, met een verjaardagskalender op de wc.'

Notenbeeld

Antonín Dvořák: het ‘Amerikaanse’ strijkkwartet

Tijdens zijn verblijf in New York aan het eind van de negentiende eeuw schreef Antonín Dvořák een aantal ‘Amerikaanse’ werken, waaronder een strijkkwartet. ‘Het enige wat Amerikaans is aan Dvořáks ‘Amerikaanse’ strijkkwartet is dat het daar gecomponeerd is’, aldus musicoloog Paul Griffiths. Klopt dat?

Interview

De goddelijke blik van Brahms

Pianist Nikolai Lugansky speelt deze maand Brahms bij het Noord Nederlands Orkest in Het Concertgebouw. ‘Het Tweede ­pianoconcert is Goethe, met die afstandelijke, bijna goddelijke blik op de menselijke tragedie.’

Terugblik

Grote nachtmuziek

Rond 1960 was Het Concertgebouw het brandpunt van de jazzbeleving in Nederland. Het was de plek waar nieuwe klanken voor het eerst hoorbaar werden. Zestig jaar na dato is de magie van de nachtconcerten nog niet vervaagd.

Achtergrond

Het recept van een Stradivarius­viool

Terwijl bijna alles beter, sneller en mooier wordt, speelt een zichzelf respecterend violist het liefst op een Stradivarius, Amati of Guarneri uit de zeventiende of achttiende eeuw. Nog steeds is niet duidelijk wat het geheim van de beroemde bouwers was, en óf er eigenlijk wel een geheim recept bestaat. 

Nieuws

Hugo's cd-tips

Hugo de Groot is verantwoordelijk voor het aanbod van cd's bij de Concertvriendenbalie in Het Concertgebouw. Maandelijks tipt hij zijn bijzonderste vondsten.

Achtergrond

Instrumententheater

Barokmuziek brengt een hoop bijzondere instrumenten met zich mee. Wat is eigelijk een lirone? Hoe klinkt een barokharp? Gelukkig tekende muziektheoreticus Michael Praetorius (1571-1621) het allemaal voor ons uit.

Achtergrond

Jeanne d’Arc en het verscheurde Frankrijk

Het ontstaan en de opvoerings- en receptiegeschiedenis van Arthur Honeggers Jeanne d’Arc au bûcher kunnen niet los worden gezien van de crisisjaren en de Tweede Wereldoorlog. Het dramatisch oratorium gaf de Fransen hoop tijdens de oorlog en beleefde zijn eerste scenische triomfen vanaf 1950.

Achter de schermen

Eén vleugel graag

Het Concertgebouw heeft negen Steinway-vleugels. Na jaren intensief gebruik krijgt de Grote Zaal een nieuw exemplaar. Een speciale commissie toog dit voorjaar naar Hamburg om in de Steinway & Sons-fabriek het beste instrument uit te kiezen.

Column

Ons tweede thuis

Terwijl menigeen nog vakantie viert, worden musici van het Concertgebouworkest al op het festival in Luzern verwacht. Gelukkig ook daar geen gebrek aan terrasjes, waterfietsen en hachelijke zwempartijen.

Eerder verschenen: