oktober
nummer

Preludium is het programmablad van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest

word abonnee
Magazine cover

Lees de artikelen uit het oktobernummer

Column

Bah

Schrijfster en dichteres Vrouwkje Tuinman reflecteert in Preludium maandelijks op haar muziekleven. Deze maand: muziek in het verzorgingshuis.

Notenbeeld

Dmitri Sjostakovitsj: Mahler als model

In een paar jaar van muzikale perestrojka – tussen de dwingelandij van proletarische musici en de grote terreur van Stalin – werd in de jaren 1930 openlijk gediscussieerd over de toekomst van de symfonie in de Sovjet-Unie. Dmitri Sjostakovitsj zag mogelijkheden in Mahler. 

Achtergrond

Een kanariegeel akkoord

De wetenschap staat nooit stil – ook in de muziek niet. In Preludium duiken we de nieuwste onderzoeken op. Deze maand: sommige mensen zien kleuren als ze naar muziek luisteren. Wat is synesthesie, en is het te verklaren?

Interview

Sanne Hunfeld - tweede viool

Vioolspelen alleen is voor Sanne Hunfeld niet genoeg; ze zit in de Artistieke Commissie van het Concertgebouworkest en betrekt haar collega’s bij een origineel plan met kinderliedjes als uitgangspunt. ‘Er is zoveel potentieel binnen het orkest!’

Interview

The age of Adès

Dit seizoen werkt het Koninklijk Concertgebouworkest veelvuldig samen met de componist, dirigent en pianist Thomas Adès. De Brit trok in de jaren negentig de aandacht en groeide binnen enkele jaren uit tot een internationale grootheid. Meet Thomas Adès!

Interview

Thomas Larcher: componist, pianist en onderzoeker

Het liefst hangt hij aan een rots, componeren is een wachtspel voor hem. Componist en pianist Thomas Larcher maakt zijn opwachting in Amsterdam, als composer in residence van Het Concertgebouw en als uitvoerder van eigen werk in de Kleine Zaal.

Interview

Weg van de routine

Mezzosopraan Elīna Garanča staat inmiddels ruim vijftien jaar aan de top van het internationale operafirmament. Dat doet ze niet door steeds dezelfde succesrollen te blijven zingen: ‘Ik blijf mezelf uitdagen. Het Amsterdamse publiek krijgt een heel andere kant van mij te zien dan tijdens mijn eerdere optredens.’

Column

What's in a name

Tweede violiste in het Concertgebouworkest Anna de Vey Mestdagh laat in haar maandelijkse column voor Preludium weten wat haar zoal bezighoudt. Deze maand: een nieuwe naam  voor het Concertgebouworkest.

Achtergrond

Podcast: Sjostakovitsj' Tiende symfonie

In deze podcast nemen we je mee door Sjostakovitsj' Tiende symfonie. Wat was de échte boodschap van deze meeslepende muziek?

Nieuws

Hugo's cd-tips

Hugo de Groot selecteert maandelijks de cd's voor verkoop bij de Concertvriendenbalie in Het Concertgebouw. De must-haves voor oktober: pianist Leif Ove Andsnes, Trio Wanderer en violiste Isabelle Faust.

Interview

Een bepaald Noords gevoel

Pianist Leif Ove Andsnes is geboren op het Noorse eilandje Karmøy. Hij komt naar de Grote Zaal met het Filharmonisch Orkest van Oslo en speelt Edvard Grieg. Noorser kun je het niet krijgen. De vraag is dan ook: is in deze combinatie de helderfrisse lucht van de Noorse fjorden te horen?

Achtergrond

Sit down and dance

De banden tussen Het Concertgebouw en Amsterdam Dance Event zijn al jaren hecht. Voor de editie 2019 koos het festival de Grote Zaal voor een concert op de openingsavond op 16 oktober.

Achter de schermen

Wij zijn Young!

Concertgebouworkest Young, een nieuw internationaal jeugdorkest, kende een succesvol debuut. Tijdens een intensief zomerkamp werden de talenten klaargestoomd. Bekijk de fotoreportage.

Interview

‘Het werkt écht!’

Het hele leven van Fréan Visscher is verknoopt met het Concertgebouw­orkest en Het Concert­gebouw. Als scholier zag ze Van Beinum dirigeren, ze kreeg er haar eerste baan, trad er op met onder meer het Toonkunstkoor en vond haar grote liefde in het orkest. Nu steunt ze Concertgebouworkest Young. ‘Ik gun elk kind een passie voor het leven.’

Eerder verschenen: