februari
nummer

Preludium is het programmablad van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest

word abonnee
Magazine cover

Lees de artikelen uit het februarinummer

Notenbeeld

Simeon ten Holt: Canto Ostinato

Echte minimal-componisten zijn in Nederland op één hand te tellen. Simeon ten Holt (1923-2012) is er een van: hij ontwikkelde een hoogstpersoonlijke, sensuele stijl binnen die stroming. Zijn avondvullende Canto ostinato werd ongekend populair binnen de Nederlandse klassieke muziek.

Achtergrond

Flamencojazz

Aansluitend op de Flamenco Biënnale 2019 – van 18 januari t/m 10 februari in Amsterdam en negen andere Nederlandse steden – biedt Het Concertgebouw een unieke flamenco-avond: het aloude genre in een jazzy variant door een ongewoon trio.

Nieuws

Nieuwe en vertrekkende musici in het Concertgebouworkest

Opvallend nieuws over de orkestbezetting: het Koninklijk Concertgebouw­orkest is uitgebreid met een pianoplek: Jeroen Bal is aangenomen als vaste pianist. We verwelkomen ook cellist Clément Peigné.

Interview

Opera, maar dan anders

Mezzosopraan Karin Strobos is blij dat ze naast haar baan bij de opera in Essen voldoende tijd over heeft voor andere muzikale avonturen. Ze zingt bijvoorbeeld ontzettend graag Brahms – een componist die geen opera’s schreef. Maar wél het theatrale Die schöne Magelone.

Achter de schermen

‘Exact twee minuten voor transmissie!’

‘Is dat nou flare op de lens, Chris?’ ‘Een beetje shading op vijf alsjeblieft!’ Zomaar enkele flarden gesprek die je heel goed om de oren kunnen vliegen als je vijf minuten je hoofd om de deur van Studio 12 steekt.

Interview

‘Ik werd verliefd op onmetelijke muzikale mogelijkheden’

Het Koninklijk Concertgebouworkest is op dit moment in de VS, voor een tournee die voert langs steden als New York, Washington en Chicago. Dit laatste tot grote vreugde van violist Benjamin Peled die er zijn jeugd doorbracht. Welkom in ‘The Second City’.

Nieuws

Een club met pioniersgeest

Handen uit de mouwen, plezier maken en hard werken: dat is het arbeidsethos van het bestuur van Entrée, de jongerenvereniging van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest. Waarom?

Interview

Iván over Igor

Iván Fischer dirigeert deze maand twee Stravinsky-programma’s in de Grote Zaal: bij het Boedapest Festival Orkest en bij het Concertgebouworkest. Toen Fischer Stravinsky zelf zag dirigeren, was een levenslange liefde geboren: ‘Ik heb hem altijd geweldig gevonden, vooral zijn radicalisme en gevoel voor humor.’

Interview

Reizen door de ziel

Kenners komen woorden te kort om de kwaliteiten van Patricia Petibon te prijzen. Zo omschrijft dirigent Daniel Harding de sopraan als een groot musicienne, die zich vocaal en emotioneel volledig aan de muziek wijdt. Zelf relativeert ze al deze loftuitingen met een verbaasde blik en een minzame glimlach. 

Terugblik

Triomf van een kroonjuweel

Richard Strauss' Ein Heldenleben en het Koninklijk Concertgebouworkest zijn onlosmakelijk verbonden. 120 jaar geleden droeg de componist het werk op aan het orkest en zijn toenmalige chef, Willem Mengelberg. Ondanks kritiek werd het een publieksfavoriet.

Nieuws

Hugo's cd-tips

Hugo de Groot is verantwoordelijk voor het aanbod van cd's bij de Concertvriendenbalie in Het Concertgebouw. Maandelijks tipt hij zijn bijzondere vondsten. Deze maand: heel dicht bij Sjostakovitsj met het Borodin Kwartet, en composities van oud-Concertgebouworkest-chef Willem Mengelberg. 

Achtergrond

Pas op, breekbaar!

Leuk, dat Adagio en rondo voor glasharmonica van Mozart, maar zoiets kun je natuurlijk bijna nooit uitvoeren. Daarom zou eigenlijk iedereen van achter z’n piano of gitaar ‘wijnglas’ moeten kunnen spelen, vonden onderzoekers aan de universiteit van Tel Aviv.

Column

Te paard

Als klein meisje deed ik soms mee aan dressuurwedstrijden. Zo’n dag begon met het oppoetsen en invlechten van je pony of paard. Dat was het leuke gedeelte, waarna de ellende begon.

Achtergrond

Het paradijs in gemompeld

Stravinsky’s oeuvre wordt meestal ingedeeld in verschillende periodes – een Russische, een Franse en een Amerikaanse – met verschillende stijlen. Maar de verschillen zijn slechts oppervlakkig.

Achtergrond

Wereldtop in huis

Een klein gezelschap muziekliefhebbers bracht eind vorig jaar een miljoen euro bij elkaar om de serie Wereldberoemde Symfonieorkesten voor de toekomst veilig te stellen. Onder hen Eelco Blok en Annemarie Weverling.  

Column

Nieuwe klanken

RCO House is geopend, en een dichtregel van K. Schippers siert de gevel. Maar één woord doet mij als musicus even de wenkbrauwen fronsen. 'Toevallig'?

Eerder verschenen: