december
nummer

Preludium is het programmablad van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest

word abonnee
Magazine cover

Lees de artikelen uit het decembernummer

Achtergrond

Bruckner: van miskenning naar aanzien

Bij het Koninklijk Concertgebouworkest en Bernard Haitink staat deze maand de Zesde symfonie van Anton Bruckner op de lessenaars. Hoe zag de lange weg naar erkenning eruit, en welke rol speelde het Concertgebouworkest daarbij?

Nieuws

Hugo's cd-tips

Hugo de Groot is verantwoordelijk voor het aanbod van cd's bij de Concertvriendenbalie in Het Concertgebouw. Maandelijks tipt hij zijn bijzondere vondsten. Deze maand: een geslaagde kerst met carols en Haitink in de Sixties.

Achter de schermen

Bekijk de foto's van RCO meets Europe

Tussen augustus 2016 en november 2018 trad het Koninklijk Concertgebouworkest op in alle landen van de Europese Unie. Overal werd één openingswerk Side by Side uitgevoerd samen met een jeugd­orkest uit het desbetreffende land. Een terugblik.

Interview

‘Ik wilde niet strijden maar musiceren’

Eigenlijk wilde ze ballerina worden, maar musiceren bleek haar tweede natuur. ‘Ik speelde zoals ik ademde.’ Maak kennis met Valentina Svyatlovskaya, sinds 2007 eerste violiste in het Koninklijk Concertgebouworkest.

Interview

Altijd kerst voor Cleobury

Dit jaar brengt het King’s College Choir, Cambridge voor de honderdste keer A Festival of Nine Lessons and Carols. Volgend jaar draagt dirigent Stephen Cleobury het stokje over. Is het altijd Kerst in het hoofd van de koordirigent?

Column

Muziek terwijl u werkt

Heel soms zit ik wel eens ergens op kantoor, of werk ik samen met iemand. Dat geeft allerlei problemen waar ik u niet mee zal vermoeien, maar die ermee te maken hebben dat ik nog nooit ergens in dienst ben gegaan. Eentje ervan is het allerergste: ‘muziek terwijl u werkt’.

Achtergrond

Muziek van Nederlandse bodem

Deze maand klinkt muziek van veel Nederlandse componisten, onder wie Tristan Keuris, Willem Jeths, Mayke Nas en Calliope Tsoupaki. Welke positie nemen de vier in binnen het naoorlogse componeren? Een overzicht in vogelvlucht. 

Achtergrond

O happy day!

Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw toert met zangers Michelle David en Humphrey Campbell en het ZO! Gospel Choir. Een stoomcursus gospel ter voorbereiding op een stomende gospelnight in de Grote Zaal. 

Achtergrond

Zo kwam het ballet in de concertzaal

Balletmuziek in de concertzaal. Geen vanzelfsprekende combinatie, behalve tussen pakweg 1890 en 1930, toen een kruisbestuiving tussen Franse en Russische tradities voor een ongekende bloei zorgde. Bij het Koninklijk Concertgebouworkest staan deze winter meerdere balletten op het programma.

Column

Spiegeltje, spiegeltje

Zoals de Wiener Philharmoniker hun traditionele Nieuwjaarsconcert hebben, zo heeft het Koninklijk Concert­gebouworkest de Kerstmatinee. Een moment van bezinning.

Interview

Finetunen met Gergiev

‘Omdat het niveau van het orkest zo hoog is, krijg je als dirigent de kans om aan de allerfijnste details te werken.’ Aldus dirigent Valery Gergiev, die zich buitengewoon verheugt op zijn concerten deze maand met het Koninklijk Concertgebouworkest.

Interview

‘Mam, dit zou je meegemaakt moeten hebben’

Na een bewogen leven stierf de 96-jarige onderwijzeres Nel Mulder-Aberson vier jaar geleden, zonder ooit een voet over de drempel van Het Concertgebouw te hebben gezet. Niettemin besloot Christine Mulder de nalatenschap van haar moeder te besteden aan muziekeducatie.

Interview

Aimard: 'Ontdekken is essentieel'

‘Een bijzonder privilege’, vindt pianist Pierre-Laurent Aimard zijn status van artist in residence van het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij prijst de kennis en nieuwsgierigheid van het Nederlandse publiek. Deze maand is de eerste aflevering van zijn residency.

Notenbeeld

Met Hannes Minnaar door Bachs Goldberg-variaties

Pianist Hannes Minnaar bespreekt Bachs Goldberg-­variaties. De contrasten, maar ook de grote compositorische eenheid. Was de reeks bedoeld om als één geheel uit te voeren? ‘Ik heb nog veel vragen.’

Achtergrond

Het bewogen leven van Henriëtte Bosmans

In het Alba Rosa Viva! Festival, op 2 december in de Kleine Zaal, staan vrouwelijke componisten centraal. Onder hen componiste en pianiste Henriëtte Bosmans, die tijdens haar leven groot aanzien genoot.

Eerder verschenen:

cover Preludium oktober 2018

oktober

2018

lees de artikelen van deze maand