Wie is Simone Lamsma?

Simone Lamsma

viool

Simone Lamsma begon op vijfjarige leeftijd met vioolspelen en verhuisde op haar elfde naar Engeland om aan de Yehudi Menuhin School te studeren bij Hu Kun. Ze vervolgde haar opleiding aan de Royal Academy of Music bij Hu Kun en Maurice Hasson.

In 2003 won ze het Nationaal Vioolconcours ‘Oskar Back’ en in 2004 de Benjamin Britten International Violin Competition, waarna ze uitgroeide tot een veelgevraagd violiste. Haar repertoire bestaat uit meer dan zestig vioolconcerten, waaronder een aantal hedendaagse werken, zoals het speciaal voor haar geschreven vioolconcert And the centuries surround me with fire... van Matijs de Roo.

Start / pauzeer slideshow

Lamsma soleerde bij orkesten over de hele wereld, zoals het Chicago Symphony Orchestra, The Cleveland Orchestra, het Radio Filharmonisch Orkest en het Hong Kong Philharmonic Orchestra. Zij maakte bij de New York Philharmonic onder leiding van Jaap van Zweden haar debuut in november 2018. Naast de regelmatige samenwerking met Jaap van Zweden, werkte Simone Lamsma met vele andere eminente dirigenten, onder wie Vladimir Jurowski, Sir Neville Marriner, Yannick Nézet-Séguin en Jukka-Pekka Saraste. Als toegewijd kamermusicus speelde zij recitals in Wigmore Hall in Londen en Carnegie Hall in New York met pianist Robert Kulek.

Simone Lamsma debuteerde op 12 januari 2012 bij het Koninklijk Concertgebouworkest als soliste in Waltons Vioolconcert onder leiding van Cornelius Meister. In januari 2020 is Simone Lamsma opnieuw te horen bij het Concertgebouworkest: ze soleert dan in Brittens Vioolconcert onder leiding van Jaap van Zweden.

Elim Chan

dirigent

Elim Chan is met ingang van dit seizoen chef-dirigent van het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2018 is zij daarnaast vaste gastdirigent van het Royal Scottish National Orchestra. Elim Chan werd geboren in Hongkong en studeerde in de Verenigde Staten aan het Smith College (in Massachusetts) en aan de University of Michigan. In 2014 werd zij de eerste vrouwelijke winnaar ooit van de Donatella Flick Conducting Competition, waarna ze assistent-dirigent werd bij het London Symphony Orchestra.

Start / pauzeer slideshow

In het seizoen 2016/2017 was ze Dudamel Fellow bij het Los Angeles Philharmonic Orchestra. In de afgelopen paar jaar dirigeerde Elim Chan onder meer de symfonieorkesten van Detroit en Chicago, het London Symphony Orchestra, het hr-sinfonieorchester Frankfurt, het orkest van het Mariinski-theater, de Hong Kong Philharmonic, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Orchestre National de Lyon. Bij het Concertgebouworkest debuteerde ze met het Koningsnachtconcert op 26 april 2018.

Koninklijk Concertgebouworkest

orkest

Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort tot de absolute wereldtop. Sinds de oprichting in 1888 werkt het orkest met de meest vooraanstaande dirigenten en solisten. Componisten als Richard Strauss, Gustav Mahler en Igor Stravinsky dirigeerden het meer dan eens. Nog steeds werkt het orkest graag samen met hedendaagse componisten, zoals in de vernieuwende serie Horizon, waarin nieuwe en twintigste-eeuwse muziek geprogrammeerd wordt rond een telkens wisselend thema in samenwerking met diverse culturele partners.

Het orkest heeft een zeer eigen, herkenbare klank, waarbij de bijzondere akoestiek van Het Concertgebouw een rol speelt. Bepalend is ook de invloed van de orkestmusici en de tot nu toe slechts zeven chef-dirigenten. Willem Kes (chef-dirigent van 1888-1895) introduceerde een divers repertoire met veel hedendaagse werken. Willem Mengelberg (1895-1945) legde de grondslag voor de grote Mahler-traditie. Eduard van Beinum (1945-1959) bracht Bruckner en Franse muziek onder de aandacht. Bernard Haitink (1961-1988) verfijnde de orkestklank en maakte internationaal naam met de in vele landen op tv uitgezonden Kerstmatinees. Riccardo Chailly (1988-2004) gaf een belangrijke impuls aan de interpretatie van nieuwe muziek en opera. Mariss Jansons (2004-2015) schonk veel aandacht aan de grote componisten van de twintigste eeuw. Daniele Gatti (september 2016 - augustus 2018) verrijkte de symfonische traditie van het orkest met Frans repertoire en de Tweede Weense School.

Start / pauzeer slideshow

Bij het honderdjarig jubileum in 1988 kreeg het orkest het predikaat Koninklijk. Hare Majesteit Koningin Máxima is beschermvrouwe. Jaarlijks worden ongeveer 250.000 concertbezoekers bereikt met zo’n 90 concerten in Amsterdam en 40 op de belangrijkste podia over de hele wereld. In Brussel (BOZAR) is het orkest in residence. Het orkest brengt met grote regelmaat lp’s en dvd’s uit op het eigen label Concertgebouworkest Live. De orkestacademie leidt jonge, talentvolle musici op in het orkestspel. Sinds 2019 is er Concertgebouworkest Young, een jeugdorkest voor ‘verborgen talenten’ van 14 tot 18 jaar uit heel Europa . Het vloeit voort uit RCO meets Europe, de ambitieuze tournee die het orkest tussen 2016 en 2018 ondernam, waarbij in iedere lidstaat van de Europese Unie een werk samen met een lokaal jeugdorkest werd uitgevoerd (Side by Side).

Het Concertgebouworkest wordt mede gefinancierd door het Ministerie van OCW, de Gemeente Amsterdam, sponsoren, fondsen en vele donateurs wereldwijd. Het grootste deel van de inkomsten wordt gegenereerd door concertopbrengsten in binnen- en buitenland.

Bekijk hier alle musici van het Koninklijk Concertgebouworkest