Achtergrond

Zo kwam het ballet in de concertzaal

Uit het Preludium maandblad december 2018

Balletmuziek in de concertzaal. Geen vanzelfsprekende combinatie, behalve tussen pakweg 1890 en 1930, toen een kruisbestuiving tussen Franse en Russische tradities voor een ongekende bloei zorgde. Bij het Koninklijk Concertgebouworkest staan deze winter meerdere balletten op het programma.

Deze winter speelt het Koninklijk Concert­gebouworkest een fraaie selectie balletten, van Tsjaikovski’s Notenkraker tijdens de Kerstmatinee en Stravinsky’s Petroesjka (28 februari en 1 maart) tot Daphnis et Chloé van Ravel (19 en 20 december) en in januari diens Boléro – een stuk met een zodanige reputatie dat het gemakkelijk vergeten wordt dat ook dit van oorsprong voor ballet was.  

Een Franse aangelegenheid

Ballet was van oudsher ...

Verder lezen?

Preludium is hét magazine voor liefhebbers van klassieke muziek. Word abonnee en krijg toegang tot alle interviews en achtergrondverhalen op Preludium.nl.

Bekijk het aanbod

Bent u al abonnee?

Log in met uw Concertgebouw-account om verder te lezen.