Nieuws

Entrée Late Night: De zeven hoofdzonden

Uit het Preludium maandblad oktober 2018

Na een Horizon-concert van het Koninklijk Concertgebouworkest is het muzikale feest nog niet afgelopen: Entrée Late Night verrast met een kleurrijke afterparty. Op 18 oktober vindt die plaats in de Museumfoyer, terwijl Entrée Presents een aantal acts samenbrengt in de Kleine Zaal.

‘Er is dit keer keuze te over na het concert’, zegt Rosanna Baas, student antropologie en programmeur van Entrée Late Night. ‘Waar Entrée Presents zich in de programmering begeeft op het snijvlak van klassieke en elektronische muziek, borduren wij lichtjes voort op het thema van het Horizon-concert, dat deze maand De zeven hoofdzonden is.'

Start / pauzeer slideshow

Tijdens de Late Night op 18 oktober klinkt Erwin Schulhoffs Bassnachtigall voor contrafagot en zijn Die Wolkenpumpe voor bariton, klarinet, fagot, contrafagot, trompet en drie slagwerkers. Dit is slechts een onderdeel van de avond, ook Brendan Jan Walsh van Classical Music Rave is van de partij en vj Vish. Baas: ‘Vj Vish neemt een groot oog mee, het lijkt op een soort fietswiel dat het licht breekt in allemaal kristallen – heel mooi. In de Museumfoyer moet dat prachtig werken, met die glazen wand. Buiten kun je de visuals ook zien, wie weet heeft de toevallige voorbijganger zin om een drankje te komen drinken.’

Na één uur middernacht is het optreden van Jameszoo, de hoofdact in de Kleine Zaal, afgerond en kunnen bezoekers van Entrée Late Night nog even binnenlopen bij Entrée Presents, waar dj BertBert jazz, indie en elektronica combineert. Baas: ‘En daar gaat het ons om, mensen ontmoeten, die gezelligheid, genieten in een ongedwongen sfeer van muziek en andere acts.’

‘Voordat ik programmeur werd betekende Entrée Late Night voor mij een uitnodiging om naar het Horizon-­concert te gaan, vanwege de losheid van het programma’, zegt Baas. ‘Het is bovendien erg leuk om te kunnen dansen in Het Concertgebouw. Onlangs kreeg Fatoumata Diawara de hele Grote Zaal in beweging, dat was heel bijzonder. Datzelfde gevoel heb ik bij Entrée Late Night. De kunst is om steeds weer iets origineels te programmeren, en daarmee onze trouwe Late Night-bezoekers binnen te houden en nieuw publiek aan te trekken.’