Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
nieuws

'Hush': oude muziek voor een breed publiek

door de redactie
01 apr. 2018 01 april 2018

Nora Fischer brengt met popgitarist Marnix Dorrestein een album vol muziek recht uit de zeventiende eeuw, geschikt voor liefhebbers van klassiek én van rustige popmuziek. Een aria uit de vroege Barok is namelijk 'net een soort jazzliedje'. 

Nora Fischer zou zichzelf niet omschrijven als een traditioneel klassiek zangeres. ‘Ik ben ooit begonnen met een zangopleiding aan het Conservatorium van Amsterdam, maar daar liep ik vast. Je wordt daar opgeleid naar een specifieke klassieke standaard, terwijl ik juist allerlei nieuwe dingen wilde uitproberen met mijn stem.’

Uiteindelijk maakte ze de overstap naar het Complete Vocal Institute in Kopenhagen. ‘Daar gaat men er vanuit dat de stem een rijk instrument is, waar je allerlei kanten mee op kunt. Je leert om je stem in vele verschillende stijlen te gebruiken.'

Nora Fischer zou zichzelf niet omschrijven als een traditioneel klassiek zangeres. ‘Ik ben ooit begonnen met een zangopleiding aan het Conservatorium van Amsterdam, maar daar liep ik vast. Je wordt daar opgeleid naar een specifieke klassieke standaard, terwijl ik juist allerlei nieuwe dingen wilde uitproberen met mijn stem.’

Uiteindelijk maakte ze de overstap naar het Complete Vocal Institute in Kopenhagen. ‘Daar gaat men er vanuit dat de stem een rijk instrument is, waar je allerlei kanten mee op kunt. Je leert om je stem in vele verschillende stijlen te gebruiken.'

  • Nora Fischer en Marnix Dorrestein

    albumcover 'Hush', Universal

    Nora Fischer en Marnix Dorrestein

    albumcover 'Hush', Universal

  • Nora Fischer

    foto: Sarah Wijzenbeek

    Nora Fischer

    foto: Sarah Wijzenbeek

  • Nora Fischer en Marnix Dorrestein

    albumcover 'Hush', Universal

    Nora Fischer en Marnix Dorrestein

    albumcover 'Hush', Universal

  • Nora Fischer

    foto: Sarah Wijzenbeek

    Nora Fischer

    foto: Sarah Wijzenbeek

'Er wordt niet gewerkt met vaste ideeën over wat mooie en goede zang is en wat niet – de artistieke keuzes liggen juist volledig bij de student. Daar kreeg ik de mogelijkheid mijn eigen koers te varen.’

Universal

Die eigen koers begint inmiddels vruchten af te werpen, zoals een exclusief contract met platengigant Universal. Fischer: ‘Universal en ik waren al veel langer aan elkaar aan het snuffelen. En natuurlijk waren er twijfels: ik ben geen ‘normale’ klassieke zangeres en ook nog eens best eigenwijs En andersom voelde ik ook weerstand om bij zo’n groot label te tekenen, waar commercie toch een belangrijke drijfveer is. Maar uiteindelijk hebben we het toch met elkaar aangedurfd.' Deze week heeft haar eerste cd bij Universal het daglicht gezien, Hush met popgitarist Marnix Dorrestein. Met Dorrestein benadert Fischer oude muziek als popmuziek.

Beluister Hush op Spotify

‘Ik speelde al jaren met dat idee. Ik ben een groot liefhebber van aria’s uit de vroege Barok en de opbouw ervan heeft eigenlijk veel weg van een jazzliedje: er is een baslijn, een melodie en er zijn een aantal akkoorden. Ook is er veel ruimte voor improvisatie. Ik vroeg me af: wat gebeurt er als we de klassieke uitvoeringspraktijk van deze muziek wegdenken en op een frisse manier met de basisingrediënten aan de slag gaan? Het resultaat is Hush.’ 

'De opbouw van een aria uit de vroege Barok heeft eigenlijk veel weg van een jazzliedje'

Voordat Fischer en Dorrestein de opname-studio indoken, hebben ze het programma op verschillende plekken gespeeld, van poppodia tot klassieke zalen. De reacties zijn positief, zowel uit klassieke als uit ‘populaire’ hoek. Fischer: ‘Ik bereik met Hush een heel breed publiek.

De popmensen horen vooral een mooi nummer dat ze aanspreekt. En uit de klassieke hoek krijg ik te horen dat ze blij verrast zijn met zo’n aanpak naast historische uitvoeringen, en dankbaar zijn dat daardoor een heel breed publiek met deze prachtige muziek kennismaakt.’ 

Tijdens haar concert in de Kleine Zaal in februari zong Fischer soortgelijke muziek, maar dan op een 'klassieke' manier: ‘Bij Hush zing ik versterkt en met elektrische gitaar, en dat heeft een heel eigen dynamiek.' Het programma in februari was onversterkt en met een theorbe, 'dus dat vereist een veel klassiekere aanpak.' 

'En dat vind ik juist het leuke, om op twee heel verschillende manieren met hetzelfde materiaal om te gaan. Want het een staat niet boven het ander; het zijn slechts alternatieven.’

Volgende week is Nora Fischer onder meer te beluisteren op het podium van Paradiso (18 april, album release Hush) en met een avontuurlijk programma in de Kleine Zaal. (21 april) Op 26 mei is ze gastspreker bij Entrée Talks - 'Baanbrekend!' over vernieuwing in klassieke muziek. 

Dit gesprek met Nora Fischer komt uit het interview 'Nora Fischer: oude muziek, eigen koers' door Laura Roling. 

'Er wordt niet gewerkt met vaste ideeën over wat mooie en goede zang is en wat niet – de artistieke keuzes liggen juist volledig bij de student. Daar kreeg ik de mogelijkheid mijn eigen koers te varen.’

Universal

Die eigen koers begint inmiddels vruchten af te werpen, zoals een exclusief contract met platengigant Universal. Fischer: ‘Universal en ik waren al veel langer aan elkaar aan het snuffelen. En natuurlijk waren er twijfels: ik ben geen ‘normale’ klassieke zangeres en ook nog eens best eigenwijs En andersom voelde ik ook weerstand om bij zo’n groot label te tekenen, waar commercie toch een belangrijke drijfveer is. Maar uiteindelijk hebben we het toch met elkaar aangedurfd.' Deze week heeft haar eerste cd bij Universal het daglicht gezien, Hush met popgitarist Marnix Dorrestein. Met Dorrestein benadert Fischer oude muziek als popmuziek.

Beluister Hush op Spotify

‘Ik speelde al jaren met dat idee. Ik ben een groot liefhebber van aria’s uit de vroege Barok en de opbouw ervan heeft eigenlijk veel weg van een jazzliedje: er is een baslijn, een melodie en er zijn een aantal akkoorden. Ook is er veel ruimte voor improvisatie. Ik vroeg me af: wat gebeurt er als we de klassieke uitvoeringspraktijk van deze muziek wegdenken en op een frisse manier met de basisingrediënten aan de slag gaan? Het resultaat is Hush.’ 

'De opbouw van een aria uit de vroege Barok heeft eigenlijk veel weg van een jazzliedje'

Voordat Fischer en Dorrestein de opname-studio indoken, hebben ze het programma op verschillende plekken gespeeld, van poppodia tot klassieke zalen. De reacties zijn positief, zowel uit klassieke als uit ‘populaire’ hoek. Fischer: ‘Ik bereik met Hush een heel breed publiek.

De popmensen horen vooral een mooi nummer dat ze aanspreekt. En uit de klassieke hoek krijg ik te horen dat ze blij verrast zijn met zo’n aanpak naast historische uitvoeringen, en dankbaar zijn dat daardoor een heel breed publiek met deze prachtige muziek kennismaakt.’ 

Tijdens haar concert in de Kleine Zaal in februari zong Fischer soortgelijke muziek, maar dan op een 'klassieke' manier: ‘Bij Hush zing ik versterkt en met elektrische gitaar, en dat heeft een heel eigen dynamiek.' Het programma in februari was onversterkt en met een theorbe, 'dus dat vereist een veel klassiekere aanpak.' 

'En dat vind ik juist het leuke, om op twee heel verschillende manieren met hetzelfde materiaal om te gaan. Want het een staat niet boven het ander; het zijn slechts alternatieven.’

Volgende week is Nora Fischer onder meer te beluisteren op het podium van Paradiso (18 april, album release Hush) en met een avontuurlijk programma in de Kleine Zaal. (21 april) Op 26 mei is ze gastspreker bij Entrée Talks - 'Baanbrekend!' over vernieuwing in klassieke muziek. 

Dit gesprek met Nora Fischer komt uit het interview 'Nora Fischer: oude muziek, eigen koers' door Laura Roling. 

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.