Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
nieuws

Seizoen 18/19 bij het Koninklijk Concertgebouworkest

door Martijn Voorvelt
10 jul. 2018 10 juli 2018

Bij het Koninklijk Concertgebouworkest trekken komend seizoen vocale producties de aandacht. En in het najaar van 2018 zijn er volop mijlpalen: het orkest jubileert, verhuist, én voltooit zijn tournee naar alle 28 lidstaten van de Europese Unie.

De grote requiems van Berlioz en Britten. Honeggers opera-oratorium Jeanne d’Arc au bûcher. Bachs Johannes-Passion. Complete balletten van Tsjaikovski (De notenkraker!), Ravel en Stravinsky. Het ‘ballet chanté’ Die sieben Todsünden van Weill en Brecht. Bartóks opera Hertog Blauwbaards burcht concertant. Pelléas et -Mélisande van Debussy bij De Nationale Opera. Een gloednieuwe muzikale theaterproductie in Koninklijk Theater Carré…

Het is duidelijk: het Koninklijk Concertgebouworkest legt tijdens zijn 130ste seizoen nadruk op grote vocaal-symfonische en muziekdramatische werken. Daarbij gaat het orkest samenwerkingen aan met bijvoorbeeld Toneelgroep Amsterdam, Amsterdamse School Museum Het Schip en vele zangsolisten, acteurs en dansers.  

Repertoire en dirigenten

Uiteraard staan er ook ‘gewone’ orkestwerken en soloconcerten op het programma. Zo leidt chef-dirigent Daniele Gatti tijdens de feestelijke RCO Opening Night op 14 september onder meer Mendelssohns ‘Italiaanse’ symfonie en het Eerste pianoconcert van Liszt met als solist de legendarische Evgeny Kissin. Verderop in het seizoen dirigeert Daniele Gatti symfonieën van Mozart (nr. 40), Brahms (de Tweede en de Vierde), Bruckner (de Derde) en Mahler (de Zevende) en maar liefst drie symfonische gedichten van Richard Strauss. Ook herneemt het orkest met de chef Mysteriën van Louis Andriessen, dat voor het eerst klonk tijdens het 125-jarig jubileum, vijf jaar geleden. 

De grote requiems van Berlioz en Britten. Honeggers opera-oratorium Jeanne d’Arc au bûcher. Bachs Johannes-Passion. Complete balletten van Tsjaikovski (De notenkraker!), Ravel en Stravinsky. Het ‘ballet chanté’ Die sieben Todsünden van Weill en Brecht. Bartóks opera Hertog Blauwbaards burcht concertant. Pelléas et -Mélisande van Debussy bij De Nationale Opera. Een gloednieuwe muzikale theaterproductie in Koninklijk Theater Carré…

Het is duidelijk: het Koninklijk Concertgebouworkest legt tijdens zijn 130ste seizoen nadruk op grote vocaal-symfonische en muziekdramatische werken. Daarbij gaat het orkest samenwerkingen aan met bijvoorbeeld Toneelgroep Amsterdam, Amsterdamse School Museum Het Schip en vele zangsolisten, acteurs en dansers.  

Repertoire en dirigenten

Uiteraard staan er ook ‘gewone’ orkestwerken en soloconcerten op het programma. Zo leidt chef-dirigent Daniele Gatti tijdens de feestelijke RCO Opening Night op 14 september onder meer Mendelssohns ‘Italiaanse’ symfonie en het Eerste pianoconcert van Liszt met als solist de legendarische Evgeny Kissin. Verderop in het seizoen dirigeert Daniele Gatti symfonieën van Mozart (nr. 40), Brahms (de Tweede en de Vierde), Bruckner (de Derde) en Mahler (de Zevende) en maar liefst drie symfonische gedichten van Richard Strauss. Ook herneemt het orkest met de chef Mysteriën van Louis Andriessen, dat voor het eerst klonk tijdens het 125-jarig jubileum, vijf jaar geleden. 

Eredirigent Bernard Haitink komt terug met Bruckners Zesde symfonie, bij conductor emeritus Mariss Jansons staat Brittens War Requiem op de lessenaar. Onder de gevierde maestro’s die komend seizoen voor het Concertgebouworkest staan, vinden we voorts Semyon Bychkov, Iván Fischer, Valery Gergiev, Daniel Harding en Thomas Hengelbrock. 

Het Concertgebouworkest heeft altijd graag samengewerkt met levende componisten, en blijft dat uiteraard doen. Voor 2018/2019 zijn compositieopdrachten verstrekt aan de Nederlanders Michel van der Aa (die een dubbelconcert schrijft met als solisten violiste Patricia Kopatchinskaja en celliste Sol Gabetta) en Christiaan Richter. Ook klinkt hedendaags werk van onder anderen Karim Al-Zand, George Benjamin, Harrison Birtwistle, Peter Eötvös en Lotta Wennäkoski. 

Mijlpalen in het najaar

Op 3 november aanstaande viert het Koninklijk Concertgebouworkest zijn 130ste verjaardag. Dat valt mooi samen met enkele grote mijlpalen in het najaar van 2018. 

Het orkest verhuist naar een pand aan de Gabriël Metsustraat – een gemeentemonument van de hand van H.P. Berlage dat geheel volgens de wensen van het orkest wordt verbouwd. In RCO House komen onder meer repetitieruimtes voor de musici en een ensemblezaal. Hier kan het orkest zijn groeiende ambities op het gebied van educatie en talentontwikkeling realiseren, krijgt de kantoorstaf de ruimte en zijn bezoekers welkom. Uiteraard blijft de magistrale Grote Zaal van Het Concertgebouw de thuisbasis voor de symfonische concerten, en blijven de orkestleden kamermuziek spelen binnen de serie Close-up in de Kleine Zaal.

In november wordt ook het unieke tourneeproject RCO meets Europe voltooid. Sinds 2016 zal het Concertgebouworkest dan in alle 28 lidstaten van de Europese Unie hebben opgetreden. Vooral het onderdeel Side by Side – in ieder land voert het orkest een werk samen met een lokaal jeugdorkest uit – heeft internationaal sterk de aandacht getrokken. 

Drie maanden na de afronding van RCO meets Europe zal Side by Side alweer verder uitzwermen: op 14 februari 2019 speelt het Koninklijk Concertgebouworkest tijdens de tournee naar de Verenigde Staten een openingswerk in New York samen met het National Youth Orchestra of the USA.

Artist in residence en verjonging

Artist in residence in het komende seizoen is de veelzijdige pianist Pierre-Laurent Aimard, die zal soleren in pianoconcerten van Beethoven, Dvorˇák en Birtwistle. Ook geeft hij samen met orkestleden kamermuziekconcerten, waaronder een van de twee RCO Club Nights: concerten op topniveau in een ontspannen nachtclubsetting.

Over RCO Club Night gesproken. Al vier seizoenen op rij stijgt het aandeel jongere bezoekers (18-35 jaar) bij het Concertgebouw-orkest aanzienlijk. Vooral de serie Essentials op zaterdagavond bereikt een groeiend jong publiek – meer dan de helft is onder de 40 jaar. 

Het kan nog veel jonger. Kinderen vanaf circa 6 jaar zijn welkom op de twee Familieconcer-ten: Carnaval der dieren in de Kleine en Petroesjka in de Grote Zaal. Voor kinderen tussen de 8 en de 16 jaar is er de Familieserie (F) met leuke inleidingen. 

Series

Culturele avonturiers van alle leeftijden halen hun hart op bij de serie Horizon: concerten rondom een actueel thema, waarbij het orkest zich ook buiten de muziek begeeft – komend seizoen door toevoeging van dans, theater en beeldprojectie. Verder kunt u natuurlijk nog altijd een keuze maken uit de series A (repertoire van de afgelopen 100 jaar), B (het Groot Symfonisch Repertoire), D (De Klassiekers), E (De Grote Maestro’s), en Z (de Zondagmatinee), naast de Kerstmatinee en vele andere extra concerten. Door aandachtig naar zijn publiek te blijven luisteren heeft het Concertgebouworkest iedereen iets te bieden.

Lees ook: 'De serie als traditie' - Hoe ontstonden de eerste abonnementsconcerten bij het Concertgebouworkest?

Eredirigent Bernard Haitink komt terug met Bruckners Zesde symfonie, bij conductor emeritus Mariss Jansons staat Brittens War Requiem op de lessenaar. Onder de gevierde maestro’s die komend seizoen voor het Concertgebouworkest staan, vinden we voorts Semyon Bychkov, Iván Fischer, Valery Gergiev, Daniel Harding en Thomas Hengelbrock. 

Het Concertgebouworkest heeft altijd graag samengewerkt met levende componisten, en blijft dat uiteraard doen. Voor 2018/2019 zijn compositieopdrachten verstrekt aan de Nederlanders Michel van der Aa (die een dubbelconcert schrijft met als solisten violiste Patricia Kopatchinskaja en celliste Sol Gabetta) en Christiaan Richter. Ook klinkt hedendaags werk van onder anderen Karim Al-Zand, George Benjamin, Harrison Birtwistle, Peter Eötvös en Lotta Wennäkoski. 

Mijlpalen in het najaar

Op 3 november aanstaande viert het Koninklijk Concertgebouworkest zijn 130ste verjaardag. Dat valt mooi samen met enkele grote mijlpalen in het najaar van 2018. 

Het orkest verhuist naar een pand aan de Gabriël Metsustraat – een gemeentemonument van de hand van H.P. Berlage dat geheel volgens de wensen van het orkest wordt verbouwd. In RCO House komen onder meer repetitieruimtes voor de musici en een ensemblezaal. Hier kan het orkest zijn groeiende ambities op het gebied van educatie en talentontwikkeling realiseren, krijgt de kantoorstaf de ruimte en zijn bezoekers welkom. Uiteraard blijft de magistrale Grote Zaal van Het Concertgebouw de thuisbasis voor de symfonische concerten, en blijven de orkestleden kamermuziek spelen binnen de serie Close-up in de Kleine Zaal.

In november wordt ook het unieke tourneeproject RCO meets Europe voltooid. Sinds 2016 zal het Concertgebouworkest dan in alle 28 lidstaten van de Europese Unie hebben opgetreden. Vooral het onderdeel Side by Side – in ieder land voert het orkest een werk samen met een lokaal jeugdorkest uit – heeft internationaal sterk de aandacht getrokken. 

Drie maanden na de afronding van RCO meets Europe zal Side by Side alweer verder uitzwermen: op 14 februari 2019 speelt het Koninklijk Concertgebouworkest tijdens de tournee naar de Verenigde Staten een openingswerk in New York samen met het National Youth Orchestra of the USA.

Artist in residence en verjonging

Artist in residence in het komende seizoen is de veelzijdige pianist Pierre-Laurent Aimard, die zal soleren in pianoconcerten van Beethoven, Dvorˇák en Birtwistle. Ook geeft hij samen met orkestleden kamermuziekconcerten, waaronder een van de twee RCO Club Nights: concerten op topniveau in een ontspannen nachtclubsetting.

Over RCO Club Night gesproken. Al vier seizoenen op rij stijgt het aandeel jongere bezoekers (18-35 jaar) bij het Concertgebouw-orkest aanzienlijk. Vooral de serie Essentials op zaterdagavond bereikt een groeiend jong publiek – meer dan de helft is onder de 40 jaar. 

Het kan nog veel jonger. Kinderen vanaf circa 6 jaar zijn welkom op de twee Familieconcer-ten: Carnaval der dieren in de Kleine en Petroesjka in de Grote Zaal. Voor kinderen tussen de 8 en de 16 jaar is er de Familieserie (F) met leuke inleidingen. 

Series

Culturele avonturiers van alle leeftijden halen hun hart op bij de serie Horizon: concerten rondom een actueel thema, waarbij het orkest zich ook buiten de muziek begeeft – komend seizoen door toevoeging van dans, theater en beeldprojectie. Verder kunt u natuurlijk nog altijd een keuze maken uit de series A (repertoire van de afgelopen 100 jaar), B (het Groot Symfonisch Repertoire), D (De Klassiekers), E (De Grote Maestro’s), en Z (de Zondagmatinee), naast de Kerstmatinee en vele andere extra concerten. Door aandachtig naar zijn publiek te blijven luisteren heeft het Concertgebouworkest iedereen iets te bieden.

Lees ook: 'De serie als traditie' - Hoe ontstonden de eerste abonnementsconcerten bij het Concertgebouworkest?

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.