Interview

Jonas Kaufmann: 'Passie boven perfectie'

Uit het Preludium maandblad juni 2017

Holland Festival strikte tenor Jonas Kaufmann voor een operagala in Het Concertgebouw. Aanleiding voor ons om de zanger geroemd om zijn fenomale stem en acteertalent eens wat vragen te stellen. Een voorproefje op het interview in het juninummer van Preludium.

tekst: Henriette Posthuma de Boer

Na een lange periode van gedwongen stilzwijgen maakte Jonas Kaufmann (1969) in maart zijn rentree in Parijs, met een luid toegejuichte Lohengrin. Vijf maanden eerder had hij al zijn optredens moeten afzeggen, een besluit dat hij toelichtte in een lange brief aan de opera van Parijs.

[... Toen ik merkte dat er iets mis was met mijn stem, dacht ik in eerste instantie aan een luchtweginfectie. Tot onderzoek uitwees dat er een adertje in mijn stembanden was gesprongen. Om langdurige schade te voorkomen, moet ik dus tijdelijk stoppen met zingen...]

Ondanks zijn verklaring waren de speculaties niet van de lucht. Maar Kaufmann weigerde in te gaan op wat hem via de social media in de schoenen werd geschoven en volgde gehoorzaam het doktersvoorschrift. In een interview met The Sunday Times reageerde hij op de suggestie dat hij misschien overwerkt zou zijn.

‘Ja, natuurlijk zou het prettig zijn meer vrije tijd te hebben, maar vraag mijn fans of ze het op prijs zouden stellen als ik minder vaak zou optreden!’

Zijn terugkeer op het podium werd door de recensenten met meer dan gewone belangstelling gevolgd, maar zelfs de strengste critici waren het er unaniem over eens: de tenor is helemaal terug, met dezelfde onwaarschijnlijke kwaliteit als voor de onderbreking.

Verdi en Wagner

In Het Concertgebouw staan aria’s van Verdi en Wagner op het programma. ‘Het Italiaanse operarepertoire ligt me na aan het hart.' Zegt Kaufmann hierover. 'Ik kom graag in Italië, als kind bracht ik er met mijn ouders lange vakanties door. Ik spreek de taal, houd van de Italianen en begrijp de hartstocht in hun muziek. Verdi is voor mij als thuiskomen.

Start / pauzeer slideshow

Wagners Walküre heb ik niet lang geleden in Sint-Petersburg gezongen in een concertante uitvoering onder Valery Gergiev en on stage in de Metropolitan onder James Levine. Ik verheug me op het weerzien met mijn lieve collega Eva-Maria Westbroek – ze was in de Met al mijn Sieglinde en in 2015 waren wij in Londen het liefdespaar in Andrea Chenier.

'De afwisseling Verdi/Wagner is belangrijk voor me: het houdt me flexibel.'

Het verschil tussen Verdi en Wagner is aanzienlijk, maar dat betreft toch in eerste instantie de taal en het muzikale idioom. Beide componisten vragen zowel veel kracht van de stem als een grote flexibiliteit ten behoeve van het legato en het zacht en heel zacht kunnen zingen.

De afwisseling Verdi/Wagner is belangrijk voor me: het houdt me flexibel – stimmlich, stilistisch, muzikaal en wat taalbeheersing betreft. Al sinds 2013, toen we de 200ste geboortedag van beide grootheden vierden, heb ik me intensief aan hun oeuvre gewijd.’

Gevraagd naar zijn grootste uitdagingen antwoordt hij: ‘Beroep en gezinsleven in balans houden, gezond blijven, me artistiek verder ontwikkelen en mijn stem zo onderhouden dat ik de werken die ik te zingen krijg, volledig recht kan doen.’

Dit is een fragment uit het interview met Jonas Kaufmann in het juninummer van Preludium. Daar vertelt Kaufmann meer over de revalidatie na zijn stemproblemen, zijn zangtechniek en de keuze om beroepszanger te worden.

Preludium is verkrijgbaar aan de kassa van Het Concertgebouw en in Het Concertgebouw Café.

  1. is de uitgever van Preludium